» Recenzje » Cyklady: Hades

Cyklady: Hades


wersja do druku

Antyczni herosi u bram piekieł

Redakcja: Tomasz 'earl' Koziełło
Ilustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski

Cyklady: Hades
Cyklady to pierwszy tytuł, który tak udanie połączył zalety euro gry i strategii z ameritrashową oprawą wizualną. Ogromny sukces z 2009 roku prosił się o kontynuację. Fanom tytułu przyszło czekać aż do 2011 roku, gdy na stołach zagościł dodatek – Cyklady: Hades. Z kontynuacjami jest zawsze tak, że rzadko dorównują pierwowzorowi i najczęściej są słabe. W grach planszowych mamy do czynienia ze zjawiskiem odcinania kuponów od produkcji, które odniosły sukces i wydawaniu niewiele różniących od siebie rozszerzeń. A jak jest z dodatkiem do Cyklad – nowatorstwo czy rzemieślniczy urobek?
Splendor i przepych
Bohaterowie u wrót piekieł – tą sceną rozpoczyna się pierwszy, duży dodatek do Cyklad. Jest nią również ozdobione wieczko pudełka do Hadesa. W środku znajdziemy wypraskę przyozdobioną w esy-floresy na modłę antyczną. Pudełko jest oczywiście za duże jak w większości obecnych wydawnictw, a przegródek na uporządkowanie elementów gry próżno by szukać. Zawartość stoi, podobnie jak w wersji podstawowej, na wysokim poziomie. Miguel Coimbra ponownie przeszedł samego siebie i to widać! Ilustracje gry są prześliczne i stanowią swoiste małe dzieła sztuki – przyjemnie będzie obcować z tytułem podczas wielogodzinnych rozgrywek. Figurki są odlane dokładnie i szczegółowo – śmiało mogą konkurować ze swoimi ameritrashowymi kuzynami. W Hadesie nie ma miejsca na półśrodki – wszystkie płytki bogów i znaczniki są z grubego kartonu. Również karty są wykonane porządnie, ale warto je chronić koszulkami. Jeżeli chodzi o instrukcję to Asmodee, dystrybutor wydawcy gry (Matagot), dostarcza dużą, kolorową instrukcję w 4 językach. Dla klientów z Polski, rodzimy dystrybutor przygotował małą, czarno-białą książeczkę (która dostarcza wszystkich niezbędnych informacji do zabawy – pamiętajmy, że Cyklady to tytuł niezależny językowo). Polecam jednak wejść na stronę sklepu Rebel.pl i wydrukować dużą, kolorową wersję – zdecydowanie w ten sposób przyjemniej obcuje się z grą.
W modułach jest potęga
Cyklady: Hades zostały przygotowane niby jako dodatek tematyczny, ale w dość nietypowy sposób. Jeżeli coś jest dobre, to po co to zmieniać – z tego założenia zapewne wyszli autorzy gry, Ludovic Maublanc i Bruno Cathala. Z jednej strony to trochę smuci, gdyż pewnie nieprędko, jeśli w ogóle, doczekamy się kolejnych dodatków do tej świetnej produkcji. Z drugiej strony zbudowanie rozszerzenia na zasadzie modułów, które możemy dowolnie dodawać do wersji podstawowej, sprawdza się znakomicie. Cyklady: Hades to jakby 4 minidodatki w jednym pudełku: Wstępne rozstawienie – 7/10 Najsłabszy zdecydowanie moduł Hadesa. Do jego rozegrania wymagane są tylko elementy z podstawowej wersji gry. Ten wariant rozgrywki zdecydowanie daje graczom możliwość większej kontroli w kwestii przygotowania do rozgrywki. Wszyscy rozpoczynają zabawę z takimi samymi siłami. Podczas "wstępnego rozstawienia" (otrzymujemy 7 jednostek złota) dochodzi do pierwszej licytacji w walce o względy bogów. W zależności od wyniku, każdy z graczy otrzymuje dodatkowe bonusy (flotę, oddział, kartę filozofa lub kapłana, znacznik dobrobytu). Na końcu rozstawiamy mitologiczne stwory, a żeby było trudniej – w pierwszej rundzie nie otrzymujemy dochodu! Kluczem do udanego startu w tym wariancie jest umiejętne gospodarowanie złotem i optymalne rozmieszczenie.
Hades i jego nieumarli – 8/10 Z Zaświatów przybywa Mroczny Pan i sieje zniszczenie! Hades – to nowa płytka boga, która pojawia się w obszarze gry. Pojawia się, ale w sposób niestandardowy. Na rewersie płytki mamy tor, po którym przesuwamy znacznik kolumna Hadesa. Na początku rundy przed fazą drugą Bogowie jeden z graczy rzuca dwiema kośćmi. Zgodnie z wynikiem przesuwa kolumnę Hadesa po torze – po osiągnięciu lub minięciu pola numer 9 bóg Zaświatów wchodzi do gry (pod koniec tury znowu odwracamy go na rewers)! Zakrywa on płytkę aktywnego boga nad Apollem. Hades pozwala rekrutować nieumarłe oddziały i floty (niestety, pod koniec tury znikają z planszy). Zezwala na budowę Nekropolii (w miejscach przeznaczonych na Metropolię), która "gromadzi" 1 żeton złota za każdy zwykły oddział wyeliminowany z planszy. Hades daje też możliwość przemieszczania (mogą się do nich przyłączyć regularne jednostki!) nieumarłych oddziałów i floty. Bohaterowie i stwory – 10/10 Dodatek Hades zawiera 4 nowe mitologiczne kreatury (w tym Cerbera z figurką). Najciekawsi są jednak w tym module Bohaterowie. Pojawiają się w rozgrywce i rekrutowani są zupełnie tak, jak stworzenia mitologiczne. W odróżnieniu jednak od nich zostają w grze aż do śmierci (co turę musimy zapłacić 2 jednostki złota, aby utrzymać Bohatera). Herosi posiadają dwie zdolności – Walkę, która jest aktywna podczas każdej potyczki oraz Poświęcenie – potężna umiejętność, po której użyciu Bohater nas opuszcza. Każdy Heros liczy się jak oddział podczas walki. Bohaterowie posiadają zróżnicowane zdolności, a niektóre pozwalają nawet pozyskać metropolie! To zdecydowanie najciekawszy i najlepszy moduł Hadesa.
Łaski Bogów – 9/10 Specjalne płytki z nowymi bóstwami wspierają co turę graczy. Kładziemy nową płytkę w każdej turze (chyba, że Hades jest w grze) tuż obok boga bezpośrednio znajdującego się nad Apollem. Każda płytka posiada dwa efekty: zdolność specjalną do użycia raz na turę oraz bonus (karta Kapłanki lub magiczny przedmiot). Bogowie Olimpu ze zdwojoną mocą wspierają swoich wyznawców. Nowością są karty Kapłanek, które pozwalają utrzymać stwora przez kolejną turę lub raz nie płacić za utrzymanie bohatera. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie do gry magicznych przedmiotów. Prawie zawsze wchodzą do rozgrywki odkryte przed ich posiadaczem. Ich zdolności można wykorzystać w dowolnym momencie swojej kolejki. Z nowymi płytkami licytacja jest jeszcze bardziej emocjonująca, walka toczy się przecież o 2 podwójne płytki do wykorzystania w jednej kolejce przez gracza!
[Podstawka na sterydach
Tak, tak – rozgrywka w wersję podstawową gry Cyklady jest znakomita, ale dodatek wprowadza nowy wymiar zabawy. Bohaterowie to strzał w przysłowiową 10-tkę! Rozwijają rozgrywkę i przynoszą mnóstwo nowych opcji i możliwości. Świetnym pomysłem było również wprowadzenie magicznych przedmiotów – tego zdecydowanie brakowało w wersji podstawowej. Płytki nowych bogów czy Hades to naturalne rozwinięcie wcześniejszych pomysłów. Dodatek modułowy to wyśmienite rozwiązanie – możemy wprowadzać te warianty rozgrywki, które nas najbardziej interesują. Oprawa wizualna tylko zachęca do kolejnych gier. Dla fanów (zwłaszcza!) i nie tylko pozycja obowiązkowa. Plusy:
  • oprawa wizualna
  • Bohaterowie
  • magiczne przedmioty
  • modularność minidodatków
Minusy:
  • wstępne rozstawienie mogłoby być ciekawsze
  • brak wypraski i za duże pudełko
Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie gry do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
8.12
Ocena użytkowników
Średnia z 4 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: Cyklady: Hades
Typ gry: strategiczna
Projektant: Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Ilustracje: Miguel Coimbra
Wydawca oryginału: Asmodee
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Rebel.pl
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 90 min.
Cena: ok. 140 zł



Czytaj również

Cyklady vs. Kemet
Planszowe boje # 19
Cyklady: Tytani
Archipelag pełen bogów
- recenzja
Cyklady: Tytani
Fotounboxing #8
C3K: Creatures Crossover Cyclades/Kemet
Na przecięciu dróg
- recenzja
Cyklady
Mityczne czasy, legendarna gra
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.