» Recenzje » Flash Duel: Second Edition

Flash Duel: Second Edition


wersja do druku
Flash Duel: Second Edition
Czasem, gdy sięgamy po nową grę, okazuje się, że pewne jej elementy już widzieliśmy. Tak właśnie jest w przypadku Flash Duel, autorstwa wydawnictwa Sirlin Games. Ilustracje użyte w tym tytule mogliśmy już zobaczyć w grze Pluzzle Strike, a jeszcze wcześniej w – Yomi. Sprawdźmy, czy Flash Duel czymś zaskoczy graczy i sprawi, że będą chcieli często grać w tę pozycję.
Manga, trochę kartonu i jeszcze więcej mangi
Zanim poznamy komponenty gry, zwróćmy uwagę, że przedmiotem recenzji jest Flash Duel – second edition z roku 2011. W tej edycji, oprócz wersji podstawowej gry, dołączono dodatek w postaci 10 nowych bohaterów i rozszerzenie Dragon Raid a także umożliwiono transport okrojonej wersji w małym pudełku. Dołączenie wymienionych elementów zaowocowało dużą liczbą trybów gry (7), te jednak opiszę później.
Flash Duel jest pojedynkiem/sparingiem bohaterów przygotowujących się do nadchodzącego turnieju. Miejscem sparingu jest niewielka prostokątna plansza, wykonana z grubej tektury. Zobaczymy na niej pola ponumerowane od 1 do 18, przy czym obszary skrajne mają napis "Start". Kluczowym elementem gry są karty. Możemy je podzielić na numeryczne (mają na awersie cyfry od 1 do 5) i Bohaterów. Na jednej stronie karty Bohatera widnieje podpisany wizerunek, natomiast na drugiej – mniejsza ilustracja postaci i opis jej zdolności bojowej. Wszystkie rysunki zostały namalowane z dbałością o szczegóły. Wszyscy Bohaterowie (20), karty planszy oraz 25 kart z cyframi tworzą przenośną wersję gry, którą możemy nosić w małym pudełku, dołączonym do recenzowanego tytułu. Oprócz opisanych już komponentów w pudełku gry znajduje się 25 kart numerycznych (używane w trybie Full game), cztery kopie karty Loyal mortal i jedna Traitor (potrzebne do Betrayal on the raid Deathstrike Dragon) oraz 7 dużych kart smoka Deathstrike Dragon. Ostatnie mają na rewersie majestatyczny rysunek smoka. stojącego na kościach przeciwników, natomiast po drugiej stronie – określoną zdolność smoka, obrazek, który ilustruje tę umiejętność i jej opis.
W pudełku oprócz kart znajdują się też pionki: cztery w różnych kolorach (żółty, niebieski, zielony i brązowy), ale w tym samym rozmiarze oraz większy (czarny), który kojarzy się z ogonem smoka. Dodatkowo znajdziemy także 5 okrągłych żetonów Win i instrukcję.
Zasad pojedynku nawet smok przestrzega
Jak wspomniałam wcześniej, dodanie do drugiej edycji Flash Duel dodatków zwiększyło liczbę trybów gry, jednak podstawowe mechanizmy tego tytułu pozostają takie same. Te kluczowe aspekty poznamy, gdy przyjrzymy się trybowi Simple mode. Na początku rozgrywki tasujemy 25 numerycznych kart i rozdajemy po 5 każdemu z dwóch graczy. Pionki uczestników zabawy umieszczamy po obu stronach planszy (pola napisem "Start"). W trakcie gry można wykonywać następujące akcje (po jednej w kolejce gracza):
  • Move (ruch) – zagrywamy kartę z cyfrą i przesuwamy pionek o wskazaną liczbę pól (albo do przodu, albo do tyłu).
  • Push (odepchnięcie) – możemy wykonać tę akcję tylko wtedy, gdy pionek przeciwnika stoi na przyległym polu do naszego. Zagrywamy kartę i przesuwamy rywala do tyłu (zgodnie z liczbą na naszej karcie).
  • Attack (atak) – aby zaatakować przeciwnika musimy wyłożyć kartę z cyfrą, która odpowiada odległości między naszym pionkiem, a znacznikiem rywala. Aby wzmocnić atak możemy zagrać więcej kart z tą samą cyfrą. Przeciwnik musi blokować atak, używając kart z liczbą, która zostaje użyta do agresji. Jeśli atak był dokonany dwiema kartami, to wymaga on zagrania dwu kart do obrony. Jeśli gracz nie może się obronić, traci kolejkę.
  • Dashing strike (szybkie uderzenie) – zagrywamy dwie karty: pierwsza przesuwa nasz pionek, a druga służy do ataku. Ważne jest, aby suma wartości była równa odległości między pionkami. Na przykład: gdy wspomniana odległość to 8, możemy użyć trójkę do ruchu i piątkę do ataku.
Gdy skończy się talia kart, gracze ujawniają cyfry na ręce – ten, który ma najwięcej kart do ataku (chodzi o takie, które odpowiadają odległości między pionkami) wygrywa rundę i otrzymuje żeton Win. Jeśli karty numeryczne nie rozwiążą starcia, wygrywa osoba, która najbardziej odsunęła się na planszy od pola startowego. Najlepiej rozgrywać 3 lub 5 pojedynków – liczba nieparzysta pozwoli wyłonić zwycięzcę całej rozgrywki. Jeśli poznamy Simple mode, łatwo przejdziemy do trybuFull Mode. Różnicą między tymi trybami jest użycie kart Bohaterów. W Full game każdy gracz wybiera jednego z dwudziestu dostępnych Bohaterów i bierze trzy karty przypisane temu śmiałkowi. Każda z nich zawiera inną zdolność postaci, a moment użycia tej umiejętności jest opisany na karcie. Po wyborze Bohaterów gracze wykładają postacie na stół. Runda gry dzieli się na tury graczy, a zdolności postaci możemy użyć raz na turę. Po skorzystaniu z karty, przewracamy ją na rewers. Gdy skończy się runda, kładziemy karty z powrotem na stronę ze zdolnością. Pozostałe zasady są takie same jak w Simple mode. Opisane wyżej tryby są przeznaczone dla dwóch graczy (1 versus 1). W instrukcji znajdziemy jeszcze jeden tryb dla dwóch osób – Customclockwork mode. W tej wersji gry uczestnicy zabawy tworzą żołnierza, używając zdolności różnych postaci. Celem nadal jest zwycięstwo w określonej liczbie pojedynków.
Dla osób, które lubią grać w pojedynkę, Flash Duel oferuje tryb Solo game. W takiej rozgrywce gramy przeciwko "botowi", który, w uproszczeniu, atakuje, gdy ma okazję i nigdy dobrowolnie się nie cofa. Do wyboru mamy trzech przeciwników: głupca bez umiejętności, Garus Rook (jeden z Bohaterów) i Deathstrike (smok, który korzysta z trzech swoich umiejętności opisanych w instrukcji). A jaki jest cel w grze solo? Jest on odrobinę inny niż innych trybach – w tym przypadku dążymy do osiągnięć, jakie są umieszczone w tabelce, a każde z nich dostarcza punktów. Największe zdobycze punktowe są możliwe w walce ze smokiem - od 20 do 50 pkt. W rozgrywce czteroosobowej możemy użyć trybu Team battle. Znajdziemy w nim parę dodatkowych zasad oraz nową akcję – Dashing block. Polega ona na bronieniu partnera z drużyny. Osoba, która pomaga, przesuwa się na pole kolegi z drużyny (za pomocą karty), a potem we dwójkę blokują atak. Następny tryb, (Raid on the Deathstrike Dragon), pozwala na uczestnictwo 5 osób. Jeden z graczy wciela się w postać smoka, pozostali natomiast będą "śmiertelnikami". Dragon używa specjalnych kart z umiejętnościami; w zależności od liczby śmiertelników ma od 4 do 8 zdolności. Jego wytrzymałość też jest uzależniona od liczebności przeciwników. Warto zwrócić uwagę, że w tym trybie nie ma serii pojedynków – rozgrywka toczy się do śmierci: albo smoka, albo wszystkich ludzi. Urozmaiceniem w grupie 5 osób jest tryb Betrayal on the Raid on the Deathstrike Dragon. W tym przypadku w grupie śmiertelników jest zdrajca, który gra na korzyść smoka. Na początku rozgrywki każdy ze śmiertelników oraz smok otrzymują kartę lojalności. Istnieje tylko jedna karty zdrajcy, więc może się zdarzyć, że akurat smok ją dostanie. Gracze – ludzie nie będą tego wiedzieć, ponieważ kart nie można pokazywać, jest więc w tej rozgrywce sporo podejrzeń i niepewności.
Podsumowanie
Największą zaletą jest mnogość trybów. Dzięki niej dopasujemy grę do ilości chętnych. Liczba trybów wyraźnie urozmaica zabawę: w rozgrywce dwuosobowej mamy aż 3 tryby do wyboru, w wersji solo wybieramy spośród trzech przeciwników, natomiast w starciu ze smokiem albo stworzymy drużynę zjednoczoną we wspólnym celu, albo dodamy zdrajcę. Mimo, że mamy w grze wiele możliwości, nie oznacza to, że jest ona skomplikowana. Wszystkie tryby są oparte na czterech akcjach.
Pisząc o zaletach Flash Duel należy też wspomnieć o prostocie zasad, krótkim czasie rozgrywki (5-15 minut) i obecności wersji przenośnej. Szkoda tylko, że pudełko wspomnianej wersji nie pomieści kart w koszulkach (a karty standardowej grubości potrzebują ochrony). Flash Duel to prosta, ale ciekawa karcianka. Nadaje się jako przerywnik między "cięższymi" tytułami i, jak często bywa z krótkimi grami, wymaga "dozowania", bo zbyt często grana znudzi się dość szybko. Plusy:
  • duża liczba trybów
  • pozwala grać w grupach o różnej liczebności
  • proste zasady
Minusy:
  • pudełko do wersji przenośnej nie pomieści kart w koszulkach
Dziękujemy Games Salute - dystrybutorowi wydawnictwa Sirlin Games za udostępnienie gry do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Flash Duel 2 ed.
Typ gry: strategiczna
Projektant: David Sirlin
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Sirlin Games
Liczba graczy: od 1 do 5
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 5 min.
Cena: ok $35



Czytaj również

PB5: Kupcy i Korsarze vs Jamaica
Planszowe boje - część 5.
Alcatraz: the Scapegoat
Kozły ofiarne nie zawsze się poświęcają
- recenzja
Sidibaba
Wejdź do jaskini skarbów!
- recenzja
Warriors & Traders
Podbijaj, karm i zjednocz swój kraj!
- recenzja
Top-A-Top
Wyśniona gra imprezowa
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.