Grimoire
Czary mary, weź pałeczkę do ręki
Redakcja: Grażyna 'Fionaxxx' ZarzyckaIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Kim byłby czarodziej, gdyby nie miał księgi czarów? Grimoire to podręcznik młodych adeptów magii, a także tytuł gry japońskiego wydawnictwa One Draw, które w języku angielskim wydał Z-Man Games. Do tej pory na rynku gier planszowych nie było zbyt wiele pozycji, które traktowały by o tematyce rzucania czarów. Co prawda, czarodziej często występuje w grach przygodowych, czasem strategicznych czy nawet logicznych, ale do tej pory brakowało tytułu, który pozwoliłby nam poczarować. Choć temat wyjątkowo nośny, gdy na świecie święci triumfy seria książek o Harrym Potterze, dopiero Hayato Kisaragi podjął się wyzwania.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Wszystkie kolory magii
Wieczko Grimoire zdobi moc wielokolorowych esów-floresów, które na myśl mają przywołać magiczne znaki używane podczas rytuałów czarodziejów. W tekturowym pudełku średniej wielkości znajdziemy składaną na cztery części planszę gry. Podklejona jest ona od spodu dodatkowo skóropodobnym materiałem, a miejsca spojeń poszczególnych części są specjalnie wzmocnione – wszystko to, aby zwiększyć jej trwałość. Oprócz tego w skład elementów gry wchodzi 5 papierowych książeczek (ksiąg magicznych) wraz z zakładkami - wszystko w 5 różnych kolorach. Kolejne elementy to: 74 Karty Zdobyczy i 21 Kart Przedmiotów, które wykonane są ze standardowej grubości papieru, a kreska ilustracji jest utrzymana w japońskim, mangowym stylu. Obrazki są ładne i miło się na nie patrzy podczas rozgrywki. W pudełku znajdziemy jeszcze kartonowe żetony – okrągłe: symbolizujące Punkty Zwycięstwa (polskie - PZ, angielskie - VP) i Poziom Zaklęć oraz kwadratowe dla oznaczenia kolejności graczy. Całości dopełniają dwie instrukcje - kolorowa angielska (na śliskim papierze) i czarnobiała polska (zwykły wydruk z drukarki).
Podstawy rzucania magicznych zaklęć
Każdy z graczy wciela się w rolę maga, który doskonali swoje umiejętności przez cały czas trwania rozgrywki. Na początku swojej kariery czarodziej zna tylko 6 zaklęć, a co rundę uczy się kolejnego (aż do 15). Gra składa się z szeregu rund, z której każda dzieli się na trzy fazy:
- Przygotowanie - następuje przesunięcie znacznika Poziomu Zaklęć o jedno pole na prawo, jeśli to możliwe, a następnie rozmieszcza się Karty Zdobyczy na planszy (według wskazówek opisanych na niej)
- Faza Księgi - magowie wybierają zaklęcia, jednocześnie je ujawniają, a potem ustalają kolejność ich rzucania
- Faza Wypraw – czarodzieje (według ustalonej wcześniej kolejności) używają mocy zaklęć, a następnie wybierają i kładą na swoim Terytorium wybraną Kartę Zdobyczy albo Towarzysza (Companion)- odkrytego, albo Skarb ( Treasure) - zakryty
Magia dla każdego!
Grimoire to jedna z nielicznych gier, która nie może się nie podobać. Czy nie każdy w dzieciństwie, choć przez chwilę nie marzył, żeby zostać czarodziejem i rzucać własne zaklęcia w obronie świata, by osiągnąć wieczną chwałę i uznanie? Temat magów systematycznie wraca do popkultury w coraz to nowej, odświeżonej wersji – Harry Potter czy rodzimy Wiedźmin. Ogromną frajdę sprawia posiadania własnej księgi czarów i możliwość rzucania wraz z postępem rozgrywki, coraz bardziej potężnych zaklęć. Grimoire to rzadki przypadek, gdy mechanika gry idealnie współgra z jej tematyką. Tytuł to wyśmienity filler, który zawsze będzie mile widziany na moim stole. Znajdą tu dla siebie coś zarówno miłośnicy lekkiej rozgrywki, jak i wolący pogłówkować nad strategią w czasie gry. Polecam wszystkim, którzy choć trochę lubią magię.
Plusy:- śliczna, klimatyczna, nieco mangowa oprawa graficzna
- proste zasady, ale pozwalające trochę pogłówkować
- odpowiednia, wyważona doza losowości
- możliwość wcielenia się w maga (rzucanie zaklęć!)
- niekonsekwentne stosowanie nazewnictwa karty (Miedziak raz jest nazywany Bronze Coin, a raz - Copper Coin)
- mogłoby być więcej zaklęć
- brakuje dodatkowych wariantów rozgrywki
Dziękujemy sklepowi Rebel za udostępnienie gry do recenzji.
Galeria
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Grimoire
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Hayato Kisaragi
Ilustracje: Matthias Catrein, Keita Komiyama, Shusaku Kondo
Wydawca oryginału: One Draw
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Z-man Games
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 60 minut
Cena: 69,95 zł
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Hayato Kisaragi
Ilustracje: Matthias Catrein, Keita Komiyama, Shusaku Kondo
Wydawca oryginału: One Draw
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Z-man Games
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 60 minut
Cena: 69,95 zł
Tagi:
Grimoire | Hayato Kisaragi | Keita Komiyama | Matthias Catrein | Rebel | rebel.pl | Shusaku Kondo | z-man games