» Recenzje » Loch Ness

Loch Ness


wersja do druku
Loch Ness
Od wieków ludzi elektryzowała tajemnica, którą skrywa największe objętościowo jezioro Wielkiej Brytanii – Loch Ness. Do dziś dzień dywaguje się, czy potwór, nazywany przez Szkotów pieszczotliwie Nessie, istnieje, czy nie. Gra Loch Ness Waltera Oberta pozwala nam się wcielić w fotografa, którego zadaniem jest uwiecznić na kliszy legendarnego stwora.
Co skrywa głębia pudełka?
Pudełko Loch Ness jest duże i bardzo kolorowe. Kreska ilustracji jest bardzo prosta, ale miła dla oka. W gwiaździstą noc grupa fotografów stara się uchwycić jak najlepiej sylwetkę wielkiego, wężowatego potwora – taka ilustracja zdobi wieczko gry. W środku mnóstwo wolnego miejsca. Niestety, wielkie pudła z masą powietrza wewnątrz lepiej się sprzedają od kompaktowych pudełek. Poza reklamami Granny w środku znajdziemy niewielką, kolorową instrukcją. Dokładnie i z przykładami wyjaśnia ona wszystkie niuanse rozgrywki.
Kolorowa, zginana na trzy części plansza wykonana jest z grubej tektury. Ilustracje są zrobione dosyć prostą kreską, ale bardzo przyjemnie się patrzy na dzieło Piotra Sochy. Co prawda, artystę poniosła nieco wyobraźnia i zaludnił planszę zamkami, duchami i nietoperzami – co bardziej miało oddać specyficzny klimat samej Szkocji (co ciekawe na planszowym jeziorze jest sporo wysp, na prawdziwym – tylko jedna), ale udało się zachować nieco upiorną, tajemniczą atmosferę Loch Ness.
Potwór potworowi nie równy Czytelnika może zmylić nieco fakt, że na rynku są dostępne dwie gry o tym samym tytule. Pierwsza pozycja autorstwa Waltera Oberta została wydana w Polsce przez wydawnictwo Granna. Pozycja zdecydowanie prostsza i przeznaczona dla młodszego odbiorcy. Druga wersja Loch Ness, której twórcą jest Ronald Wettering, ukazała się nakładem Hans im Gluck. Tu rozgrywka jest zdecydowanie bardziej złożona i przeznaczona dla starszej grupy . Co ciekawe obie gry polegają na… robieniu zdjęć Nessie.
Płócienny, niebieski woreczek z logo wydawcy skrywa 32 kartoniki (średniej grubości tektura) ze zdjęciami Nessie. Granna dołączyła woreczek strunowy, w którym możemy trzymać plastikowe elementy: 12 figurek fotografów w pięciu kolorach i figurka potwora, która składa się z trzech części (głowa, korpus i ogon). Zdecydowanie wizerunek Nessie to jeden z atutów wizualnej strony gry. Drugim z nich jest duża, dwunastościenna, niebieska kostka. Może nie jest tak rewelacyjnie wykonana jak ta z tegorocznych Piratów: Karaibska Flota, ale ma niewątpliwie swój urok i do tego jak się turla!
Sztuka zrobienia dobrego zdjęcia
Zasady gry to zaledwie 4 strony, do tego bogato ilustrowane i z licznymi przykładami samej rozgrywki. Wygrywa, jak to zwykle w grach planszowych bywa ,osoba z największą ilością punktów zwycięstwa pod koniec partii.
Jezioro Loch Ness Loch Ness dosłownie znaczy tyle co jezioro Nis. Ten potężny akwen wodny ma długość 37 km, 56,4 km² powierzchni, a w największym miejscu 226 m. To drugie co do wielkości jezioro w Szkocji, ale z największą objętością. Duża ilość torfu powoduje niską przejrzystość wody w Loch Ness. /na podstawie Wikipedii/
Na początku zabawy każdy z uczestników wybiera dwóch fotografów w jednym kolorze (w rozgrywce na dwie osoby trzech), a potem umieszcza się Nessie na środku planszy (należy pamiętać, że jej trzy części zawsze muszą być na sąsiednich polach). Poczynając od pierwszego gracza ruchem zegarowym kolejno każdy umieszcza swojego fotografa na planszy. Kiedy wszystkie figurki uczestników rozgrywki znajdą się na planszy zabawa się rozpoczyna.
W swojej kolejce gracz może wykonać jedną z dwóch dostępnych akcji:
  • Rzucić kostką i poruszyć Nessie – Na kostce mogą wypaść cyfry od 3 do 6 i o taką odległość przesuwamy potwora (nie możemy go cofać!) lub może wypaść symbol wody – Nessie nurkuje, czyli podnosimy figurkę potwora i umieszczamy w dowolnym miejscu na Trasie.
  • Przenieść jednego ze swoich fotografów – Podnosimy figurkę z jednego punktu widokowego i przekładamy na inny, dowolnie przez nas wybrany (jeden punkt widokowy może zwierać tylko jednego fotografa!)
Clue całej rozgrywki jest punktowanie, a dzieje się to bezpośrednio po ruchu Nessie. Potwór porusza się po dużych okręgach na planszy połączonych liniami- to tzw. Trasa. Na lądzie i wyspach znajdują się kolorowe kółeczka z symbolem – to punkty widokowe. Każde pole Trasy jest oznaczone maleńkim okręgiem punktu widokowego. Po przesunięciu potwora sprawdzamy jaki obszar ze swojego miejsca widzi każdy fotograf. Za każdy symbol naszego punktu widokowego, który znajduje się na miejscu, gdzie aktualnie ulokowała się któraś część potwora, mamy prawo wyciągnąć z woreczka jeden kartonik (każdy przedstawia mniej lub bardziej udaną próbę uchwycenia aparatem fotograficznym potwora). Wybieramy ten z najwyższą cyfrą (dla ułatwienia młodszym dzieciom na rewersie umieszczono gwiazdki, które mogą liczyć), a resztę wrzucamy z powrotem. Czynność powtarzamy dla każdego naszego fotografa. Zawsze pierwszy rozpatruje kartoniki gracz, który zaczyna turę a potem kolejni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Gra kończy się, gdy w woreczku zabraknie kartoników.
Legenda Nessie Za pierwszą wzmiankę o potworze z Loch Ness uważa się relację Adamnana w Żywocie św. Kolumba. Początek współczesnej legendy Nessie został zapoczątkowany w 1933 roku przez relację państwa Mackay, która została opublikowana na łamach lokalnej prasy. "Oto w piątek zeszłego tygodnia mieszkający w pobliżu Inverness znany biznesmen jechał wraz z żoną północnym brzegiem jeziora. W pewnej chwili oboje w osłupieniu skonstatowali, że coś przerażającego wyrzuca w górę wodę [...] Stworzenie baraszkowało całą minutę. Kształtem przypominało nieco wieloryba. Wzburzona woda pieniła się i przelewała jak we wrzącym kotle [...]. Patrzący odnieśli wrażenie, że uczestniczą w niesamowitym wydarzeniu, i uświadomili sobie, że nie był to zwykły mieszkaniec głębiny".(na podstawie Wikipedii) Przez kolejne dziesięciolecia mimo licznych "dowodów" nie udało się ostatecznie potwierdzić ani wykluczyć istnienia potwora w jeziorze Loch Ness
Gra jest losowa, ale pozostawia spore pole manewru do główkowania. Najkorzystniej jest lokować fotografów na wyspach, ale nawet duża ilość dociąganych kartoników nie gwarantuje wysokich nominałów, zwłaszcza w końcowych etapach gry. Dodatkowo sytuację komplikuje fakt, że symbol wody może spowodować przeniesienie potwora na drugi koniec planszy, co może zniszczyć nam sprawnie działającą "maszynkę do nabijania punktów". Loch Ness, choć dedykowane do młodszego grona odbiorców, wyśmienicie sprawdza się w gronie doświadczonych planszówkowiczów. W tym ostatni przypadku zalecam zastosowanie, któregoś z zaawansowanych wariantów gry opisanych w instrukcji. Zwiększają napięcie i zdecydowanie uatrakcyjniają rozgrywkę. Szkoda, że w grze nie dano większej możliwości opcji działań np. specjalnych z kostki. Z drugiej strony mogłoby to zmienić Loch Ness w bardziej skomplikowany tytuł.
Kto może szukać Nessie?
Do Loch Ness podchodziłem z zaciekawieniem, a jednocześnie bez wielkich oczekiwań. Byłem ciekawy jak tematykę legendy potwora można przełożyć na wykonanie gry planszowej. Z drugiej strony jako pozycji skierowanej do dzieci nie oczekiwałem wyszukanej mechaniki i znacznego stopnia trudności. I rzeczywiście Loch Ness jest losowa, ale nie pozbawiona sporego elementu logicznego i strategicznego. Trzeba liczyć, ile pól może zobaczyć nasz fotograf, aby zwiększyć nasze szanse na wyciągnięcie odpowiedniego kartonika. Rozważne rozmieszczenie figurek i poruszanie potworem może nas znacznie przybliżyć do zwycięstwa. Loch Ness to jedna z nielicznych gier przy których zarówno dorośli jak i dzieci świetnie się będą bawić. Odradzam tytuł poszukującym logicznego wyzwania, ale Ci, którzy poszukują niestandardowej gry imprezowej powinni być zadowoleni z nowego tytułu Granny. Plusy:
  • tematyka
  • figurki, zwłaszcza potwora
  • kostka
  • spora możliwość "kombinowania"
Minusy:
  • mechanika mogłaby być bardziej złożona
Dziękujemy wydawnictwu Granna za udostępnienie gry do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


8.5
Ocena recenzenta
6.67
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 2
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Loch Ness
Typ gry: rodzinna, familijna, imprezowa
Projektant: Walter Obert
Ilustracje: Piotr Socha
Wydawca oryginału: Red Glove
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Granna
Liczba graczy: od 2 do 5 osób
Wiek graczy: od 4 lat
Czas rozgrywki: ok. 20 minut
Cena: ok. 75 zł



Czytaj również

CV: Plotki
Los czasem sprzyja, a plotki nigdy
- recenzja
UFO Farmer
Ile można wycisnąć z legendy
- recenzja
Pan Twardowski Legendy Polskie
W poszukiwaniu legendy
- recenzja
Bazyliszek
Spójrz mi w oczy
- recenzja
Batyskaf
Gotowi na pełne zanurzenie?
- recenzja
CV Pocket
Piękne życie jest na wyciągnięcie ręki!
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.