Manewry morskie
Dodał: Grzegorz 'zgreg' GacekMają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 4
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 4
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Wydawca polski: ZTS Plastyk
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 30-45 minut
Manewry morskie to wydana w latach osiemdziesiątych gra taktyczna, przedstawiająca manewry (bitwę) dwóch flot. Realia są bliżej nieokreślone, gra jest raczej abstrakcyjna - z jednej strony mamy okręty rakietowe; z drugiej - pancerniki, które II Wojna Światowa wysłała do lamusa. Brakuje też lotnictwa w jakiejkolwiek postaci (nie ma lotniskowców). Rozgrywka przebiega na podzielonej na kwadratowe pola planszy przedstawiającej dwa porty i otoczoną neutralnymi wodami wyspę leżącą między nimi. Całość jest podobna jest do gry Władca Pierścieni - Konfrontacja. Okręty reprezentowane są przez pionki, które tylko na widocznej dla właściciela stronie mają wypisany typ, przec co w danym momencie przeciwnik nie ma pewności, jaki okręt znajduje się na danym polu. Każdy typ okrętu charakteryzuje ilość pól, które dana jednostka może jednorazowo przebyć (jest to też równocześnie zasięg ataku) oraz możliwości bojowe (w postaci listy okrętów, które są w stanie daną jednostkę pokonać). Przykładowo - pancernik porusza się do dwóch pól i przegrywa tylko z okrętem podwodnym, który ma identyczny zasięg, ale jest w stanie zatopić wszystkie statki poza eskortowcem (zasięg trzy pola), ulega także atakowi niszczyciela (zasięg cztery pola), choć jeśli to on zainicjował z nim potyczkę, to również wychodzi z niej zwycięzko. W swojej kolejce gracz może poruszyć jeden ze swoich okrętów (niekoniecznie o maksymalną ilość pól), wykonać atak lub obydwie te czynności. Trałowce mogą też stawiać i usuwać miny. Celem gry jest wprowadzenie do portu przeciwnika okrętu desantowego (szybkość 1, ulega atakowi wszystkich jednostek). Ponieważ jest tylko jedna taka jednostka, a wejścia do portu strzegą przegrywające tylko z okrętami rakietowymi (szybkość 1, ulegają tylko pancernikom i okretom podwodnym) baterie artylerii nadbrzeżnej, każda rozgrywka dzieli się nieformalnie na dwie fazy. W pierwszej odbywa się wzajemne polowanie na pancerniki i okręty podwodne, a po uzyskaniu przewagi można mysleć o ataku na port. Rozgrywka jest bardzo ciekawa i emocjonująca - równie ważne jest dobre rozplanowanie ruchów, jak i umiejętność blefu. Po uatrakcyjnieniu jej szaty graficznej myślę, że i dziś spotkałaby się z przychylnym przyjęciem. Gra zawiera:
- instrukcję,
- 72 plastikowe piony,
- planszę (49 x 31 cm).