» Artykuły » Inne artykuły » Prototypy na zjAvie - Granna

Prototypy na zjAvie - Granna

Prototypy na zjAvie - Granna
Na tegorocznej ZjAvie kilku polskich wydawców gier planszowych zaprezentowało nam prototypy nadchodzących produkcji – tych prawie ukończonych, których premiery możemy spodziewać się lada dzień, jak również ledwo powstałych szkiców mechaniki. Przybliżymy wam, o czym ptaszki ćwierkają, czyli jak prezentują się planszówkowe zapowiedzi i plany na rok 2012.

Drugi odcinek naszej relacji dotyczy Wydawnictwa Granna.

Tym razem jeden z najważniejszych producentów na rynku gier dla dzieci i młodzieży zaprezentuje nam spolszczenia dwóch zapomnianych nieco tytułów, odkurzonych po latach - Duchy dobre i złe oraz Wilkołaki. Pierwszy z nich zaprezentowano na ZjAvie i opiszemy go szerzej poniżej. Drugi to wariacja na temat Mafii, w której kilkunastu osobom przydzielane są różne role. Jako że fabuła gry osadzona jest w mrocznej baśniowej wiosce, graczom przyjdzie wcielić się w jej mieszkańców, groźne wilkołaki, a także wiedźmę, myśliwego czy "małą dziewczynkę". Wilkołaki otrzymały w 2003 roku nominację do nagrody Spiel des Jahres.

W roku 2012 wypada piętnasta rocznica wydania przez Grannę kultowego już Super Farmera. Należy wspomnieć, że grę stworzył matematyk Karol Borsuk, poszukujący źródła utrzymania po zamknięciu w czasie wojny Uniwersytetu Warszawskiego, na którym wykładał. Pierwotnym tytułem była Hodowla zwierzątek. Dziś o popularności Super Farmera nie trzeba nikogo przekonywać. Z okazji rocznicy wydana zostanie zmieniona wersja gry, opracowana przez Michała Stajszczaka i zatytułowana Rancho. Piszemy o niej poniżej.

W planach wydawniczych jest także gra Łukasza Pogody z serii Zmysły (o roboczym tytule Nos w nos) oraz kolejne łamigłówki z serii Smart.


Rancho

Super Farmer to gra znana chyba wszystkim. Poprzez odpowiednie zarządzanie stadem mamy za zadanie zebrać po jednym zwierzątku każdego z pięciu rodzajów. W międzyczasie warto zainwestować w psy, które ochronią nasze zwierzęta przed atakiem lisa lub wilka. Jakie są główne różnice między Ranchem a jego pierwowzorem? Po pierwsze, zwierzęta musimy rozmieścić na złożonej z heksów planszy, opłacając kolejne pola królikami. Im bliżej środka, tym są one tańsze, ale przez to mniej oddalone od lasu i bardziej zagrożone atakiem drapieżnika. Po drugie, teraz mamy do zebrania zwierzątka tylko czterech rodzajów. Okazało się, że obecność w grze świnki, stworzenia uznawanego w niektórych krajach za nieczyste, uniemożliwiała eksport kultowej polskiej gry do tych państw. Z nowej wersji usunięto różową przyczynę konfliktu, co przyczyniło się do nadania grze przydomka "Koszernego Farmera".

Ciągle trwają testy, a premiera powinna odbyć się w okolicach czerwca.

SentheSuper Farmer w erze nowoczesnych planszówek nie jest już tym samym, co kiedyś. Dziś turlanie kostką i rozmnażanie zwierzątek ma nieunikniony posmak retro i wcale nie jestem pewna, czy nowe pomysły ocalą grę od widma nudy. Można zauważyć, że dla rzesz nabywców Chińczyka koszerna zabawa w farmera zapewne przedstawi pewne nowe wartości, ale planszomaniacy nie powinni oczekiwać rewolucji. Prawdopodobnie będzie to ta sama ładna, lecz nieskomplikowana gra po lekkim retuszu.


Duchy

Duchy to dwuosobowa gra logiczna o pretekstowej tematyce, po raz pierwszy wydana w roku 1980. Każdy z graczy kontroluje w niej cztery złe i cztery dobre duchy. Znaczniki "zła" i "dobra" są umieszczone z tyłu plastikowych figurek, ukryte przed wzrokiem drugiego gracza. Duszki ustawia się po jednej stronie planszy w dowolnym porządku. W swojej turze można poruszyć jednego z nich o jedno pole w dowolną stronę, ewentualnie zbijając wrogiego ducha po zajęciu jego miejsca. Celem gry jest pozbycie się wszystkich swoich złych duchów, zbicie dobrych duchów przeciwnika lub dotarcie jednym z dobrych duszków do narożnego pola po przeciwnej stronie planszy.

Premiera będzie miała miejsce już w marcu.

SentheZaskakujące, ale Duchy spodobały mi się od pierwszego wejrzenia i to dużo bardziej od innych opisywanych gier (choć należy zauważyć, że jako jedyne fazę prototypu mają już za sobą i to od ponad trzydziestu lat). Gra jest bardzo prosta, szybka i zawiera mój ulubiony element taktycznego blefu. Nie ma tu stałej strategii wygrywającej - wszystko opiera się na psychologicznej grze pozorów i ścisłym logicznym rozumowaniu. Zręczne oszukanie przeciwnika przynosi wiele satysfakcji, a rozgrywka trwa na tyle krótko, by przegrany nie cierpiał za mocno i błyskawicznie spróbował się odegrać. Z niecierpliwością czekam na możliwość dołączenia Duchów do kolekcji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Pan Twardowski Legendy Polskie
W poszukiwaniu legendy
- recenzja
Bazyliszek
Spójrz mi w oczy
- recenzja
Batyskaf
Gotowi na pełne zanurzenie?
- recenzja
Szkoła Magów
Wygraj lub zgiń!
- recenzja
M/S Batory
Zostaniesz detektywem?
- recenzja
Niezłe ziółka
Czyli ogródkowy sezon nigdy się nie kończy
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.