Ragami
Gdy aniołowie rozwiązują ludzkie konflikty
Redakcja: Tomasz 'earl' KoziełłoIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Drugą nowością ze stajni wydawnictwa MESAboardgames, przygotowaną na zeszłoroczne targi gier w Essen, była gra o… aniołach. W Ragami, jako skrzydlaci mężczyźni, mamy obowiązek rozwiązywać, przy pomocy świętych, problemy ludzi i wypędzać dręczące ich demony. O grze nie było zbyt głośno, więc po otrzymaniu paczki nie obiecywałem sobie zbyt wiele. Kosmonauts, inny tytuł tego wydawnictwa nastawił mnie jednak bardzo pozytywnie do recenzowanej pozycji. Oczekiwałem przyjemnej rozgrywki w stosunkowo krótkim czasie. O tym, jak to było w rzeczywistości, opowiem w niniejszej recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Jest oszczędnie, jest przyjemnie
Zaawansowani planszówkowicze z pewnością wiedzą, jaki ma wymiar standardowe pudełko współczesnych gier planszowych (jeśli jesteś początkujący, to podpowiem: takie jak we Wsiąść do pociągu), czyli 29,7 x 29,7 x 9,1 cm. Chociaż wewnątrz brak wypraski, to jednak wydawca dołożył do pudełka woreczki strunowe, co pozwala na posegregowanie wszystkich elementów. Kartonowe żetony są średniej grubości. Plansza, stylizowana na ciemne, neogotyckie miasto, na które patrzymy z góry, jest estetyczna, ale nic więcej nie możemy o niej powiedzieć. Funkcjonalna, lecz ani ładna ani brzydka. W moim egzemplarzu przy zgięciach była mocno wystrzępiona, a miejscami naderwana od spodniej strony. Drewniane elementy (w tym ogromny, biały sześcian – znacznik pierwszego gracza) wyglądają na dokładnie pomalowane w bardzo intensywnych kolorach. Karty są dobrej jakości, nawet po odkształceniach wracają do pierwotnego kształtu, niemniej jednak i tak rekomenduję zabezpieczyć je koszulkami. Kości do gry zostały dobrze wykonane, z wyraźnymi oczkami. Szkoda tylko, że pionków aniołów nie przedstawiono jako dużych drewnianych, białych meeples albo plastikowych figurek. Duża kolorowa instrukcja jest dostępna w książeczkach w języku portugalskim, hiszpańskim, niemieckim i angielskim. Zasady są przedstawione w bardzo atrakcyjny sposób, ponieważ, oprócz przebiegu tury, osobno wytłumaczono również jak zdobywać białe sześciany i punkty zwycięstwa. Ostatnia strona instrukcji to objaśnienie działania wszystkich kart. Ragami to gra estetyczna z bardzo dobrze przygotowaną instrukcją.
Walka o tytuł najbardziej pomocnego anioła
W Ragami rozwiązywanie ludzkich konfliktów to tylko półśrodek do walki o punkty zwycięstwa. Problemy ludzi obchodzą nas o tyle, o ile pomocne są w osiągnięciu naszego własnego celu, czyli wyprzedzenia pozostałych aniołów. Ragami mechanicznie to mocno abstrakcyjna pozycja i równie dobrze temat gry mógłby być zupełnie inny. Na szczęście w grach planszowych najważniejsza jest dobra zabawa, a tą omawiany tytuł zapewnia na przyzwoitym poziomie.
W swojej turze gracz może podjąć jedną z 3 dostępnych akcji, a do tego zagrać dowolną ilość kart z ręki. Do każdego pola akcji na planszy przyporządkowana jest jedna kość, która wskazuje, ile jeszcze razy możemy wykonać określoną czynność. Standardowo w przypadku każdego pola wolno nam przemieścić naszego Ragami do 4 pól po planszy, zarówno po dachach budynków, jak i zaznaczonych obszarach ulicznych. Główne dostępne akcje to:- Ruch Świętym oraz ruch lub wprowadzenie nowego Demona – Święty nigdy nie może zajmować tego samego miejsca co Ragami tego samego koloru. I Święty, i Demon przemieszczają się maksymalnie o 4 obszary. Obie czynności są o tyle istotne, że Święty, który znajdzie się w miejscu Konfliktu dostarcza białego sześcianu. Ragami, który z kolei kończy ruch na polu z Demonem, może go wypędzić i zdobyć 1 punkt zwycięstwa.
- Pociągnięcie kart – zawsze dociągamy 3, z czego zostawiamy na ręce tylko 1. Limit na ręce to 3. Karty są o tyle ważne, że możemy je zagrać w dowolnym momencie swojej tury i do tego w dowolnej ilości. Umiejętne zarządzanie ręką może być kluczem do zwycięstwa w całej rozgrywce.
- Rozwiązywanie Konfliktów – to główny sposób na zdobywanie punktów zwycięstwa w dużej liczbie. Na planszy znajdują się czarne kości z określoną wartością liczbową, która co turę rośnie (gdy przekroczy 6 – obszar przestaje być dostępny dla ruchu Ragami). Podejmując tę akcję anioł musi posiadać odpowiednią ilość punktów mocy. Te można uzyskać z białych sześcianów (+1 za każdą), kart akcji, obecności świętych (+1 za każdego), przetransferować z kości Cnoty, uzyskać z obecności drugiego Ragami (+2) lub dorzucić kością mocy (maksymalnie +2). Wartość czarnej kości to zawsze suma zdobytych punktów zwycięstwa.
Lekko, łatwo i przyjemnie
Trudno powiedzieć, czy Ragami to pozycja z brakiem aspiracji, czy też po prostu to w zamierzeniu zwyczajna gra na rozegranie partii od czasu do czasu. Szkoda, że ciekawy temat gry, jakim jest rozwiązywanie ludzkich problemów przez aniołów, został tak swobodnie potraktowany. Oprawa graficzna też nie zachwyca. Na szczęście Ragami ma jedną cechę, która odróżnia ją od wielu podobnych pozycji. To niesamowita lekkość rozgrywki jaką ze sobą niesie. Przyjemnie się czyta instrukcję, przyjemnie wyszukuje potrzebne zasady i bardzo przyjemnie się gra. Niewiele istnieje na rynku pozycji z taką niezwykłą lekkością mechaniczną, co sprawia, że czerpie się z niej wiele radości podczas rozgrywki.
Plusy: - lekkość rozgrywki
- sprawna mechanika
- próba podjęcia ciekawego tematu
- czysto abstrakcyjna mechanika
- słabe Demony
- szkoda, że tylko przeciętność w większości aspektów gry
Dziękujemy wydawnictwu mesaboardgames za udostępnienie gry do recenzji.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Ragami
Typ gry: ekonomiczna, strategiczna
Projektant: Gil d'Orey
Ilustracje: Gil d'Orey, Pedro Soto
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: MESAboardgames
Liczba graczy: od 2 do 4 osób
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 80 minut
Cena: 34,90 €
Typ gry: ekonomiczna, strategiczna
Projektant: Gil d'Orey
Ilustracje: Gil d'Orey, Pedro Soto
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: MESAboardgames
Liczba graczy: od 2 do 4 osób
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 80 minut
Cena: 34,90 €