Stalowa Policja

Nigdy nie zadzieraj ze Stalową Policją

Autor: Joanna 'Senthe' Falkowska

Stalowa Policja
Stalowa Policja to pierwszy dodatek do Neuroshimy Hex!, jaki otrzymaliśmy w tym roku. Z okazji piątych urodzin gry Wydawnictwo Portal przewidziało wydanie kilku army packów, zawierających po jednej armii. Przyjrzyjmy się więc twardym chłopcom, walczącym w imię sprawiedliwości. Armię otrzymujemy w bardzo małym pudełeczku, co jest zdecydowanie miłą odmianą. Tym razem żetony różnią się nieco od tych znanych z poprzednich dodatków – są trochę cieńsze i mają lekko chropowatą fakturę. Choć nie udało się ustrzec starego problemu z nierówno przyciętymi jednostkami, nie są to niedokładności znaczące. Dodatkowo otrzymujemy mnóstwo małych znaczników obrażeń (zajmujących wolne miejsce w wyprasce), dwa znaczniki armii, żeton Stalowej Sieci oraz niedużą instrukcję. Cecha specjalna Sztabu okazuje się zupełnie niespotykana – ma on możliwość zarzucenia na dowolną, nieposłuszną prawu jednostkę Sieci, która zdjęta zostaje dopiero wraz ze śmiercią delikwenta. Poza dość typowymi strzelcami w naszej armii znajdzie się także kilka innych ciekawych person, takich jak Egzekutor, czyli spadający z góry wyrok śmierci, sieciarz obdarzony cechą Transportera czy Sędzia, odbijający ciosy zadane mu w plecy. Wielu naszych chłopców wyposażonych jest w praktyczne pancerze, a dodatkowo będziemy dysponować bardzo dobrymi modułami. Oczywiście, armia ma także swoje wady, a zaliczyć do nich można między innymi niską inicjatywę i wytrzymałość jednostek, słabą mobilność, braki w oddziałach walczących wręcz, a także fakt, że moduły skierowane są na ogół tylko w dwóch kierunkach.
Stalowa Policja to twardy i nieobliczalny przeciwnik. Dzięki swej Sieci i Egzekutorowi łatwo pozbywa się najbardziej niewygodnych jednostek przeciwnika, a mobilni Sędziowie wspomagani modułami zadają mnóstwo obrażeń wrogiemu Sztabowi. Dodatkową frajdę przynosi fakt, że, podobnie jak Smart, Policja ma spore możliwości wykonywania dodatkowych działań w swojej turze (odpychanie, poruszanie, sieciowanie Sztabem, wykorzystanie cechy sieciarza). Zdecydowanie nie jest to "samograj", wymaga raczej doświadczenia i minie sporo czasu, nim wyczerpiemy możliwości strategiczne, jakie daje. Jedyne oczywiste posunięcie to umieszczenie Sztabu w rogu i bronienie go właśnie tam, a to ze względu na nieograniczony zasięg Sieci. Gra przeciwko Policji wymaga ogromnej zmiany sposobu myślenia, na przykład rozproszenia ataku na kilka niezależnych jednostek i eliminowania najgroźniejszych modułów. Paradoksalnie dobrze jest też chronić jednostkę skazaną na śmierć, a więc objętą Stalową Siecią, aby nie dopuścić do zdjęcia i powtórnego użycia żetonu Sieci. Należy też wykorzystywać własną wyższą inicjatywę i możliwość ruchu, by unikać strzeleckich ataków. Cecha Sztabu i Sędziów może początkowo powodować spore kłopoty. Stalowa Sieć, zrzucana w dowolnym momencie na dowolną jednostkę i tym samym eliminująca ją z gry, to potężna broń. Należy jednak zauważyć, że osłabia ją koszt i możliwość użycia de facto tylko kilka razy na grę (ponieważ uwięzionego w sieci nieszczęśnika należy jeszcze wyeliminować podczas bitwy). Niewłaściwe, za wczesne czy pochopne użycie Sieci nie skończy się dla Policji niczym dobrym. Sędziowie z kolei potrafią wchłonąć i odbić nieskończoną ilość obrażeń zadanych z jednego kierunku, lecz trzeba ich najpierw odpowiednio ustawić, a i tak zaatakowani z przynajmniej dwóch stron stają się zupełnie bezradni. Egzekutor zaś to podrasowany odpowiednik Granatu czy Snajpera. Nie jest więc prawdą, że Policja to armia niezbalansowana i zbyt potężna. Przy umiejętnej i ostrożnej grze, wykorzystując błędy przeciwnika, można ją pokonać tak samo jak każdą inną (choć pewnie łatwiej będzie to zrobić Borgo niż Neodżunglą).
Stalowa Policja to armia różnorodna i opancerzona jak Moloch, dziwna jak Smart i ciekawa jak Hegemonia. Cecha Sztabu dodaje jej tylko wyjątkowości i czyni zupełnie specyficznym przeciwnikiem. Dodatkową zaletą jest kieszonkowe wydanie i dość niska cena. Uważam Stalową Policję za jeden z bardziej udanych dodatków do Neuroshimy Hex i życzę sobie oraz wszystkim fanom następnych, tak dobrze przetestowanych armii w tym roku. Plusy: Minusy:
Dziękujemy Wydawnictwu Portal za udostępnienie egzemplarza dodatku do recenzji.